woensdag 10 oktober 2012

Eenzaamheid

Als je het hebt over eenzaamheid, dan denken mensen al gauw aan alleen zijn. Aan oudere mensen, alleenstaanden, zwervers, kluizenaars. Maar ik denk dat eenzaamheid veel meer is dan alleen zijn.
Ik voel mij bijvoorbeeld helemaal niet eenzaam als ik alleen ben. Ik ben best veel alleen thuis en ook tijdens mijn werk ben ik helemaal alleen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn en mijn eigen ding te doen. Heb dat ook nodig om in de rest van de tijd in mijn drukke gezin goed te functioneren.
Maar ik besef ook heel goed, dat het natuurlijk anders is als je altijd alleen bent en altijd alleen thuiskomt. Zeker als dat niet je eigen keuze is. Dan zal zeker de eenzaamheid om de hoek komen kijken.
Ikzelf voel me juist vaak eenzaam temidden van andere mensen. Op verjaardagen, feestjes, wachtend bij school, in de kerk, op hyves of facebook, enz. Ik heb me ook lange tijd eenzaam gevoeld in mijn huwelijk. Vroeger ook op school en zelfs thuis.
Wat is nu eigenlijk eenzaamheid?
Eenzaamheid is het gevoel, een diep verdriet, alleen te zijn, van geïsoleerd te zijn van anderen. Het ervaren van het verschil tussen gewenste en aanwezige contacten.
Als je dit leest is het goed te begrijpen waarom je je juist tussen groepen mensen zo eenzaam kunt voelen. Als je anderen ziet praten, babbelen, lachen en jij hebt het idee daar niet aan mee te kunnen of mogen doen. Ik ken wel een aantal mensen, die zichzelf sociaal gehandicapt noemen.
Maar in feite is het gewoon onzekerheid. Bij mezelf werd die onzekerheid voornamelijk veroorzaakt door mijn 'anders' zijn. Nu ik mezelf beter begrijp en ook accepteer, heb ik veel minder last van onzekerheid.
Wat ook helpt is het besef dat de ander, de kletskous, de grappenmaker waarschijnlijk ook onzeker is. Sommige mensen slaan dicht door hun onzekerheid, anderen slaan door hun onzekerheid juist een beetje op hol.
Als je daadwerkelijk veel alleen bent, kun je proberen wat vaker zelf anderen op te zoeken. Maar het belangrijkste is werken aan je onzekerheid. Aanvaard de liefde van God voor jou! Als jij jezelf de moeite waard vindt en weet dat God van je houdt, maakt het namelijk niet meer uit wat een ander van je vindt. Dat geeft je de vrijheid om in de ontmoeting met anderen ontspannen te zijn.
Ik denk dat alle mensen zich in wezen alleen voelen. Zodat zij op zoek zullen gaan naar God, naar het vullen van die leegte. Alleen Hij kan onze diepste eenzaamheid wegnemen, door het besef dat wij met Hem nooit alleen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten