woensdag 17 oktober 2012

God voelen?

Je hoort best vaak mensen zeggen; Ik voel God (nu even) niet. Ik vraag me dan altijd af; Wat verwachten ze dan te voelen? Hoe voel je God?
Je kunt niet letterlijk voelen dat God je vasthoudt, maar toch zijn er vele mensen die zich door God vastgehouden en gedragen voelen.
Je kunt niet echt Gods stem horen, maar toch begrijpen veel mensen heel goed wat God ze wil zeggen.
Je kunt God niet zien, maar toch zien veel mensen heel duidelijk wat God allemaal voor ze doet.
Zo uniek als ieder mens is, zo is ook de relatie die ieder van ons met God heeft uniek. Zoals God communiceert met de ene persoon, zo zal Hij met een ander misschien hele andere wegen bewandelen. Er is geen recept voor te geven, dat als je dat maar volgt je relatie met Hem zal groeien en opbloeien tot ongekende hoogten en dan zal ik Hem steeds bij me voelen. Zo vaak Bijbel lezen, zo lang bidden, zo veel stille tijd, zo ............... Tja, er zijn geen regels voor. Liefde volgt geen regels. Ook niet de Liefde van God voor ons en de liefde van ons voor Hem.
Er zijn veel mensen die God zoeken door vele concerten, conferenties en andere bijeenkomsten te bezoeken. Zij voelen dan de aanwezigheid van God door de aanbidding van zoveel mensen samen.
Ik ben daar natuurlijk ook weleens bij geweest, vond dat ook fijne ervaringen, maar ze behoren niet tot mijn mooiste momenten met God.
Ik voel God juist meer in de stilte.
Als ik mijn beslommeringen aan Hem vertel, bij Hem neerleg, antwoordt Hij mij altijd met Zijn vrede, rust, vrijheid. Het is een beetje moeilijk te beschrijven, maar dan weet ik dat Hij bij me is. Altijd.
Als de kinderen druk en vervelend zijn, als het op m'n werk tegenzit, als ik moe ben en sneller geïrriteerd. Als ik op zo'n moment kies om dan mijn aandacht op Hem te richten, bijvoorbeeld door een opwekkingslied te zingen, een Bijbeltekst die me te binnen schiet, of gewoon een snel schietgebedje, dan ook is er die rust, vrede en vrijheid. Zo voel ik Hem.
Of tijdens een gesprek met iemand, één op één en je komt echt tot de kern van elkaar. Je ziet elkaar echt, dan voel je de Liefde van Jezus door en voor elkaar.
Zo voel ik God. Voor jou kan dat best anders zijn. Jij bent mij immers niet. Maar ik denk wel dat het belangrijkste is, dat jijzelf je aandacht richt op Hem, je antenne op Hem afstelt. Als je de tv aan hebt, maar je doet ondertussen nog 101 andere dingen, krant lezen, email checken, huishoudelijk klusje, telefoontje, gamen, dan zal veel van het tv-programma langs je heen gaan.
Hoe meer wij ons op God richten bij alles wat we doen, elk moment van de dag, ons zo min mogelijk laten afleiden door de ruis van het leven, hoe meer we zullen openstaan voor het voelen van God en het zien van de dingen die Hij doet. Je richten op het goede en positieve, negatieve gedachten vervangen door positieve, dankbaar zijn, dat is een keuze waar je elk moeilijk moment voor kunt kiezen.
Juist en vooral in die kleine momentjes, dat zijn mijn mooiste en fijnste momenten samen met God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten