vrijdag 23 november 2012

Zijn christenen betere mensen?

Nee!!
Nou, mooi, klaar! Lekker kort stukkie!
Even alle gekheid op een stokje. Ik las laatst een stukje over het beeld wat niet-christenen hebben van christenen. Het kwam erop neer dat de niet-christenen ons arrogant en moralistisch hoogdravend vinden. Dat ze denken dat wij vinden dat we het altijd beter weten, dat wij vinden dat we betere mensen zijn. Dat stemde mij tot nadenken. En het sluit ook wel aan bij mijn posts over 'slechte reclame'.

Ik vraag mij af, is dat ook zo, zijn christenen betere mensen?
Nee, natuurlijk niet! Wij zijn niets beter dan niet-christenen. Ook heel veel niet-christenen hebben een zeer hoogstaande moraal. En er zijn ook veel mensen die zich christen noemen, maar het toch niet zo nauw nemen met de christelijke normen en waarden. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is, zowel christenen als niet-christenen.

Maar toch denken veel niet-christenen wel dat wij, christenen, onszelf betere mensen vinden. Maar dat is een vooroordeel, een misverstand wat echt niet waar is. Ikzelf, maar ook andere christenen die ik ken, vinden onszelf echt niet beter. We erkennen onze fouten, we weten dat we zwaktes hebben. We voelen ons juist helemaal niet sterk, althans niet alleen. Wij mensen maken er vaak gewoon een zootje van. Maar we beseffen juist door onze zwaktes, dat we het niet alleen kunnen. Dat we iemand nodig hebben, iemand die het beter weet. Een voorbeeld, een leraar, een liefhebbende Vader. Iemand die ons voordoet en vertelt hoe het anders en beter kan. Onze Heer Jezus. En samen met Hem kunnen we het wel, kunnen we wel het leven aan, zijn we sterk. Mogen we stap voor stap betere mensen worden. Niet beter dan jou, maar beter dan ons oude zelf. We mogen een nieuwe mens worden. We mogen toegeven dat we het niet altijd weten en niet alles aankunnen. We mogen de touwtjes uit handen geven.

En omdat we daar zo gelukkig van worden, draven we soms misschien weleens een beetje door. Willen we iedereen wel vertellen wat je moet doen, je overreden om je ook te bekeren. Maar dat is niet omdat wij onszelf zo goed vinden, maar omdat wij Jezus zo goed vinden en omdat wij het jou ook zo gunnen om jezelf zo gelukkig en zo geliefd te voelen. Dat gevoel dat je hebt als je een goede relatie hebt met onze Heer. Dat gevoel dat groter is dan elke verliefdheid, dat gevoel dat zelfs groter is dan de liefde voor je kinderen. Dat gevoel dat met geen pen te beschrijven is en daarom waarschijnlijk ook zo moeilijk uit te leggen. Waardoor dan waarschijnlijk ook die misverstanden en vooroordelen ontstaan.

Maar als je het geloof in Hem, onze Heer, dan (nog) niet kunt aannemen, geloof dan dit wel: Wij vinden onszelf echt geen betere mensen! Maar het is zo de moeite waard om Hem te leren kennen. Ja, sorry, ik kan het toch niet laten. Want waar het hart vol van is, daar stroomt de mond nu eenmaal van over. En als je iets niet snapt van ons 'rare' christenen, vraag het me gewoon. Dan hoop ik dat ik de juiste woorden kan vinden om het je uit te leggen, zonder betweterig over te komen. Ik hoop geen arrogantie uit te stralen, want ik besef heel goed: Zonder Hem stel ik gewoon niet zoveel voor! Maar met Hem mag ik bloeien en stralen! En dat mag jij ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten