dinsdag 6 november 2012

Slechte reclame 1

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen en de hand in eigen boezem steken. Wij, christenen, staan Jezus in de weg. Vaak, veel te vaak! Onze handel en wandel is slechte reclame, wij zijn een slecht zichtbaar uithangbord. Kijk maar naar de geschiedenis. Kijk maar naar de leeglopende kerken. Volgens mij zijn daar een aantal oorzaken voor aan te wijzen, hoe wij, Zijn kinderen, juist Zijn prachtige boodschap in de weg staan. Daar wil ik het in een aantal posts over hebben. Over de slechte naam die christenen hebben en daardoor anderen misschien wel bij Hem vandaan houden.

Eén van de oorzaken is mijns inziens de verdeeldheid in de kerken. Er zijn zo enorm veel verschillende kerken, met enorm grote verschillen onderling. Allen zeggen christelijk te zijn en deel te zijn van het Lichaam van Christus. Maar ondertussen wordt er met het vingertje naar elkaar gewezen, naar wat er vooral niet goed is aan de andere kerk. Allerlei regels en tradities die krampachtig in stand moeten worden gehouden. Vaak niet erg uitnodigend voor een buitenstaander. Regels en tradities die ver verwijderd zijn van de eerste oorspronkelijke gemeente van Jezus Christus, waar juist de liefde en aanvaarding van iedereen centraal stond. Als jij bepaalde regels, geboden en tradities wil volgen om zo eer te brengen aan God en jij je daar prettig bij voelt, dan is dat prima. Maar ze staan nergens in de Bijbel genoemd als voorwaarde om een goed christen te zijn. Dan heb ik het niet over de Tien Geboden, maar over door mensen en kerken ingevoerde tradities, leefregels, kledingvoorschriften, e.d. Dat mag dus geen reden zijn voor de ene kerk om de andere kerk ervan te beschuldigen geen goede christelijke gemeente te zijn, omdat ze niet dit en niet dat doen, maar ze doen wel zus en zo. Maar helaas gebeurt dat wel. Het is als een winkelstraat vol met neonreclames. De één roept dit, de ander schreeuwt dat, hier is het beter, hier is het mooier, kom hier, kom hier! Hoe kun je dan als leek, als zoekende, door de bomen het bos zien? Hoe kun je dan als leek door alle kerken de Liefde van Christus zien? Al die verschillende regels, geboden, tradities verbergen of versluieren het ware Licht van Christus.
Ik denk dat een kerk een plek moet zijn waar iedereen welkom is, zonder voorwaarden waar je aan moet voldoen. Welkom met al je ellende, schuld, gebrokenheid. In je ouwe kloffie of in je mooie pak, dat is om het even, maar met een open hart. Waar mensen je in je ogen kijken en niet naar je uiterlijk. Waar je in Liefde wordt ontvangen, de Liefde van Jezus. Volgens het Grote Gebod: Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat. Matteus 22:37-40

Wordt vervolgd.

5 opmerkingen:

  1. Ik kan niet beweren dat ik me nooit schuldig heb gemaakt aan het gedrag dat je hierboven beschreven hebt, maar ik geloof wel dat je gelijk hebt. Ophouden met schreeuwen en mensen weglokken bij elkaar. Geen enkele gemeente/kerk is helemaal goed of helemaal slecht. In elke kerk (of godsdienst) vindt je wel iets goeds of is wel een wijze les te leren. We kunnen niet alles samenvatten in goed of fout, zwart en wit. We weten het gewoon soms niet, laten we elkaar als kerken en mensen dan respecteren. En ook al weet je zeker dat je gelijk hebt, dan moet je het nog niet opleggen aan mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook, Wouter, en nog weleens. Ik zou eigenlijk weleens willen weten wat Jezus nu vindt van wat wij, mensen, van zijn gemeente hebben gemaakt.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het er niet om zal liegen. Als we lezen hoe de gemeente in het Nieuwe testament(met name Openbaring) terecht wordt gewezen. En toch door alles heen blijft de gemeente Zijn instrument. Niet perse een gebouw, een voorganger, een instituut, maar de groep mensen die zich samen de gemeente mogen noemen.

      Verwijderen
  2. M.i. gaat het niet om de regels. Maar om het hart. Ik noem dat ontmoeting. Hoe gaan we er mee om.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. M.i. gaat het niet om de regels. Maar om het hart. Ik noem dat ontmoeting. Hoe gaan we er mee om.

    BeantwoordenVerwijderen