maandag 12 november 2012

Slechte reclame 5

Door onze slechte reclameboodschap, zijn er allerlei vooroordelen ontstaan van niet-christenen naar ons toe. Ontstaan omdat wij al die fouten maken. Ontstaan omdat wij ons niet goed laten zien.
Ik krijg bijvoorbeeld weleens de vraag waarom ik op zondag bepaalde dingen niet of wel doe. Of eigenlijk wat ik wel of niet op zondag mag doen. Ik vind dat altijd een beetje jammer zo'n vraag. Alsof mijn relatie met God afhangt van de dingen die ik op zondag doe of niet doe. Het is alleen kijken naar de buitenkant. De hele week richt ik mij op Hem, alleen op zondag is er meer tijd en rust om dat te doen. Het is een dag om stil te staan bij, te genieten van en dankbaar te zijn voor alles wat ik van Hem krijg, alle lieve mensen om mij heen. Daarom doe ik sommige dingen op zondag niet, omdat ik die ook wel op een andere dag kan doen. Dus omdat ik dat wil en niet omdat het moet.
Maar zo'n vraag is denk ik ook het gevolg van onze ik-gerichte maatschappij. Waarin alles vooral draait om je eigen ontwikkeling, je ambities, je plezier, je geluk. Zoveel mogelijk zien, doen en meemaken. Het vooral leuk hebben! Het idee van allerlei dingen dan niet te mogen past daar niet echt bij. Men kijkt alleen maar naar wat men denkt op te moeten geven, zonder te kijken naar wat men kan ontvangen. Aan deze kant van de wereld hebben wij het materieel gezien ook erg goed. Maar de leegte die velen desondanks toch voelen, proberen we op te vullen door nog meer spullen en gadgets, nog meer activiteiten. De paniek slaat haast toe bij het idee een avond alleen door te moeten brengen, niets te doen te hebben. Of men vlucht in verslavingen, alles om maar niet die leegte te hoeven voelen. Maar wat men werkelijk nodig heeft, daar loopt men aan voorbij.  Want dat is zo verschrikkelijk moeilijk. Want Jezus vraagt ons eigenlijk maar één ding op te geven: ons ego! Het gaat niet om ons, het gaat om Liefde. Het gaat niet om wat een ander van ons vindt, maar om wat God van ons vindt!

Wat ik ook weleens te horen krijg is het volgende: Nou, als die of die naar de hemel gaat, dan hoef ik daar niet heen! Of: Ik doe altijd mijn best om goed te zijn voor iedereen, sta voor iedereen klaar, vind mezelf wel een goed mens, zo slecht doe ik het nog niet vergeleken met vele anderen! Ook hier zit ons ego ons vaak danig in de weg. Het is o zo moeilijk om toe te geven dat je niet altijd alles goed doet, dat je fouten maakt, dat ook jij vergeving nodig hebt. Maar het is niet aan ons om te oordelen over anderen, onszelf met anderen te vergelijken. Het gaat niet om wat wij van een ander vinden, het gaat niet om wat wij van onszelf vinden, het gaat om wat God van ons vindt!
Daarom is het zo belangrijk dat wij als christenen laten zien wat wij krijgen van God als wij ons aan Hem overgeven. Rust, vrijheid, vrede, vreugde, een rijk gevuld hart, een doel, een toekomst, Hoop!!
Hoezo inleveren? Je leven zal zoveel rijker worden, als je stopt met alles zelf te willen sturen en onder controle te willen houden, want dat gaat je toch niet lukken, maar je overgeeft aan Zijn controle en Zijn wil. Zul je aan het eind van je aardse leven terugkijken op alle spullen die je had en wat je allemaal hebt gedaan, je aanzien? Of zul je terugkijken op alle liefde die er was in je leven?

Slotconclusie: Wij moeten Jezus niet afrekenen op de fouten die wij mensen in Zijn naam hebben gemaakt. Leer Hem kennen, geef Hem de kans om in jouw leven te komen en oordeel dan op grond van jouw persoonlijke relatie met Hem. Dan kan het niet anders dan een positief oordeel zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten