donderdag 27 september 2012

Wees wie je bent!

Over jezelf zijn of worden.

In mijn vorige stukje had ik het er al over: Anders zijn of gewoon, je mag gewoon jezelf zijn!
Ik had het over zelfaanvaarding en anderen accepteren zoals ze zijn.
Maar ik wil daarmee niet zeggen dat wij niet dingen kunnen veranderen of verbeteren. Ja, natuurlijk, er zijn dingen aan onze persoonlijkheid die wij niet kunnen veranderen. Als je ADHD hebt, of dyslexie, of je bent autistisch of hoogbegaafd, of noem maar op, dan kun je nog zo je best doen, maar dát kun je niet veranderen. Maar de manier waarop je daarmee omgaat, dat kun je wel veranderen. In plaats van je hiertegen te verzetten, kun je het aanvaarden, het nemen zoals het is, maar wel manieren zoeken, om ondanks dat, zo goed mogelijk te functioneren. Maar let wel, niet alles hoeft normaal, hè? De differentiatie geeft net dat beetje extra aan ons leven.
Maar er zijn natuurlijk best veel dingen, die we wel aan onszelf kunnen veranderen. Boosheid, agressie, onzekerheid, opvliegendheid, e.d. Allemaal dingen waar we aan kunnen werken. Vaak komen deze eigenschappen voort uit gevoelens van ontevredenheid. Ontevredenheid over onszelf, over anderen, over dingen buiten onszelf.
Wat dat laatste betreft, de anderen en de dingen buiten onszelf: Kun je er iets aan doen, veranderen? Doe dat dan! Maar het heeft geen zin je druk te maken om dingen die je niet kunt veranderen. Laat het los, geef het over aan God. Andere mensen kun je niet veranderen, je kunt alleen de manier veranderen waarop jij met deze anderen omgaat. Je zult merken dat als jij de ander in liefde accepteert, al lijkt dat soms zo onmogelijk, de relaties in je leven zullen veranderen. Het helpt ook als je goed voor ogen houdt dat wijzelf ook niet zonder fouten zijn.
Ontevredenheid over jezelf? Ja, dan komt weer die zelfaanvaarding om de hoek kijken. Ook hier geldt weer: Kun je dingen veranderen, aan bepaalde dingen werken? Doe dat dan! Maar net zo goed als je van anderen geen perfectie mag verwachten, hoef je ook van jezelf geen perfectie te verwachten. Je mag fouten maken, je hoeft niet altijd 'normaal' te zijn. Je mag uniek zijn! Bedenk hoe Jezus vol liefde aan jou dacht, toen Hij daar aan het kruis hing. Hij wist dat je niet perfect was en toch ging Hij zonder twijfel door met Gods plan. De prijs die Hij betaald heeft voor jou, alles wat Hij aan het kruis heeft ondergaan, dat zou dan niet genoeg zijn?
Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je nu? Ja, ik weet het, het is niet gemakkelijk. Ikzelf ben ook eerst door een diep dal gegaan, alvorens ik kon zeggen: "Ok, God, U hebt gelijk, U weet het beter! Dit ben ik en het is goed zo!" Echter, vanaf dat moment is mijn leven radicaal veranderd. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: "Het is heerlijk om alles los te laten en op God te vertrouwen. Dat geeft rust en vrijheid om gewoon 'te zijn'. Dan hoef je je niet meer druk te maken om wat een ander van je vindt. En dat gun ik iedereen zo. Ook jou!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten