woensdag 21 augustus 2013

Roze bril

Ben er weer van drie weken vakantie op de camping. Ik was van plan om lekker veel te slapen, een stapel studieboeken te lezen, een opdracht voor persoonlijke psychologie af te maken en ook om wat te schrijven voor m'n blog, want dat heb ik de laatste tijd voor de vakantie veel te weinig gedaan, naar mijn zin althans.
Ik heb wel lekker geslapen, maar niet uitzonderlijk veel, ik was dus toch niet zo moe als ik dacht. Van de stapel boeken heb ik er maar één uitgelezen, al was het wel een hele dikke, hoor! De opdracht is ook niet af, het zit wel een beetje in m'n hoofd, maar moet nog op papier, of liever gezegd in Word. Geschreven heb ik ook niet echt, dit is eigenlijk het eerste. Maar ik had dan ook bijna geen internetverbinding op de camping en had het dus toch niet kunnen plaatsen. Wel een volle mailbox bij thuiskomst en dus heel wat mailtjes af te handelen. Facebook? Bijna drie weken niet gezien, eigenlijk best wel lekker!

Wat ik dan wel heb gedaan?
Genieten!
Genieten van m'n gezin. Genieten van het mooie weer. Genieten van de rust. Genieten van de mooie bossen en heide van Drenthe. Beetje spelen met m'n fototoestel. Ook nog een paar logeetjes gehad. Al met al dus gewoon 'enjoying the simple life'. Beseffen hoe rijk ik eigenlijk ben!
Ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin om terug te gaan naar het 'normale' leven. Het vroege opstaan, het leven op de klok, alle drukke agenda's.....

Maar is dat eigenlijk ook geen rijkdom? Onze kinderen hebben de mogelijkheid om naar school te gaan en zich te ontwikkelen. Al zien ze het zelf vaak als 'moeten'. Mijn man en ik delen de zorg voor ons gezin. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid én de vrijheid om ons te ontwikkelen en om te groeien in ons geloof.
Zoveel mensen op de wereld hebben maar één prioriteit en dat is 'in leven blijven'. Overleven is al wat ze kennen!

Hier in Nederland kunnen wij heel goed klagen, kijken we vaak vooral naar de negatieve dingen en zijn we behoorlijk veeleisend. In praktische zin, maar ook in onze relaties. Misschien moeten wij met z'n allen eens een 'roze bril' opzetten en met een andere, positievere blik naar onze omgeving kijken. Met een blijer, optimistischer gemoed voelen we ons niet alleen beter, gelukkiger, maar het is ook gunstig voor onze gezondheid en het heeft een positieve uitwerking op onze relaties. Samen voor een betere wereld! Niet mopperen, maar vreugde uitstralen. Geloof, hoop en liefde (uit)delen.

Wetenschappers kunnen dit tegenwoordig zelfs onderbouwen met modern hersenonderzoek. Het is uitermate interessant wat de wetenschap heden ten dage allemaal ontdekt over de werking van onze hersenen. Onze hersenen zitten zeer ingenieus in elkaar en worden gevormd en beïnvloed door onze genen, onze voeding, onze omgeving, onze opvoeding en onze relaties. Wat die laatsten betreft, omgeving, opvoeding en relaties, dan gaat het niet alleen om opgeslagen herinneringen in ons geheugen, maar er vinden ook daadwerkelijke veranderingen plaats. Neurale veranderingen, maar ook veranderingen in de biochemische en hormonale samenstelling.
Al dat samen maakt ons ons, maakt jou jij! En tot onze laatste dag kunnen onze hersenstructuren veranderen, nieuwe hersencellen die nieuwe neurale verbindingen maken. Door die 'roze bril'. Dat wordt nu dus ontdekt door de wetenschap, dat we tot onze laatste dag door nieuwe positieve ervaringen ons gedrag positief kunnen beïnvloeden. Een uitspraak als: "Zo ben ik nu eenmaal." is dus eigenlijk gewoon een excuus om niet te hoeven veranderen. Want verandering is wel degelijk mogelijk, maar het is wel hard werken en je moet het ook willen.

Maar wordt dat eigenlijk al niet eeuwenlang verteld? Door Jezus, door de Bijbel! Dat we geen vooroordelen moeten hebben, niet moeten haten, maar moeten liefhebben! En dat als we naar Hem gaan luisteren en Hem gaan volgen, Hij ons zal veranderen, alles ten goede zal keren. Jezus gaan volgen betekent een positieve blik ontwikkelen, altijd het goede zoeken in de ander. Een 'roze bril' krijgen?
Dat de voorschriften die Jezus ons geeft voor ons leven zorgen voor een gezond lichaam, een gezonde geest en gezonde relaties is natuurlijk niet meer dan logisch, aangezien God de ingenieur is van dat 'ingenieuze staaltje werk', ons brein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten