zondag 6 januari 2013

Vuile was

Eindelijk heb ik weer eens tijd en zin om wat te schrijven. De laatste paar weken heel druk gehad met de post, zelfs geen puf en tijd gehad voor de studie, laat staan om wat te schrijven. En dan natuurlijk de feestdagen. Mooie diensten gehad en fijne dagen met lieve mensen om me heen. Daarna ook nog ziek geworden, zoals velen met mij, en ineens was het 2013. Ja en na zulke drukke en volle dagen wachten er vaak stapels vuile was op me.

Maar over zulke was wil ik het hier niet hebben. Ik wil het over een ander soort vuile was hebben. Iemand vond dat ik teveel persoonlijke details vertel hier op deze blog. Dat ik dus als het ware de vuile was buiten hang. Maar dat is een verkeerde zienswijze, ik kijk er op een andere manier naar. De vuile was waar het hier om gaat is namelijk geen vuile was meer. De vuile was is schoon gewassen. Het gaat dus niet om de vuile was, maar om de schone was. Ik maak dus als het ware reclame voor het wasmiddel. Ik wil graag laten zien hoe dat wasmiddel zelfs je allervuilste was weer schoon kan wassen.

Natuurlijk doe ik Jezus verschrikkelijk tekort door Hem te vergelijken met een wasmiddel, maar ik wil met deze blog mensen bemoedigen en laten weten dat geen probleem zo groot is, of Jezus kan je helpen. Hij geneest, Hij herstelt, Hij bevrijdt! Maar je moet het wel toelaten, je moet Hem wel toelaten. Zelf de touwtjes uit handen geven en ze aan Hem toevertrouwen. Maar dat is een stap die voor veel mensen heel moeilijk is. We willen God wel vertrouwen, maar pakken ondertussen toch vaak zelf weer de touwtjes in handen. Het is vaak moeilijk om te erkennen dat wij zelf ook een aandeel hebben in de ellende die ons overkomt. Dat wij de keuze hebben om onder alle omstandigheden tevreden te zijn, het leven te aanvaarden zoals het komt. Dat wij erop mogen vertrouwen dat God groter is dan al onze problemen.

Loslaten, vertrouwen, aanvaarden en vrede ervaren. In onze gemeente is men nu bezig om (opnieuw) een programma op te zetten wat mensen daarbij kan helpen. Het volgen van Bijbelse principes en het zetten van bepaalde stappen kan leiden tot genezing, tot bevrijding, tot herstel tot bruikbaarheid. Misschien vertel ik een andere keer weleens wat meer over dat programma, de principes en de stappen. Echter het laatste principe van dat programma en de laatste bijbehorende stap is het laten zien van wat God in jouw leven heeft gedaan. Laten zien hoe je als gevolg van het zetten van al deze stappen bent veranderd.

Dus laat je was zien. Maar dan wel de schone was. Ik zal dat ook zeker blijven doen. Mijn herstel is dan wel niet gekomen door dit programma te volgen, maar deze stappen heb ik ook moeten zetten op mijn weg naar genezing. En mijn ervaringen wil ik dan ook graag doorgeven aan anderen, als ik daar ook maar iemand mee kan bemoedigen.

1 opmerking: